Ezen a héten Carl Philipp Emanuel Bach alkotásai is szerepelnek koncertjeink programján. Érdemes megismerni őt, ha máskor nem, ebben az évben, hiszen a nagy Bach öt fia közül a második idén 300 éve, 1714. március 8-án született…
Ő volt a 18. század egyik legnagyobb hatású zeneszerzője, oeuvre-je minden, korában népszerű zenei műfajt felölel. És rendkívül nagy népszerűségnek örvendett, kortársai között is. Igaza van Jos van Immerseel, karmesternek, aki szerint, ha abban a században a Bach nevet emlegették, azt nem Johann Sebastianra, hanem Carl Philipp Emanuelre értették.
Kevés idézet maradt fenn a zeneszerzőtől, de egy ma is érvényes gondolat igen:
„Muzsikálni lélekből kell, és nem úgy, mint egy jól edzett madár…”
Zenei tehetségéről sokan, sokszor beszélnek, arról kevesebb szó esik, hogy rendkívüli érzéke volt az üzlethez is. Bevételeit például aprólékos gondossággal kezelte, és mivel legtöbb darabja nagy közönségsiker volt, ráadásul hihetetlen érzékkel alkotta műveit, pontosan tudta, miért lesz sikeres egy alkotás – garantált volt az állandó, és igen jó bevétel…
A Bach-fiúk közül Carl Philipp Emanuel volt az, aki számára a családi hagyomány, az emlékek és az apai hagyaték megőrzése a legtöbbet jelentette. Összegyűjtötte apja kéziratait, de annyira, hogy még fivéreitől is megszerezte a náluk lévő darabokat. „Bosszantó, hogy drága apám művei szanaszét hányódnak. Félek, hogy túl öreg és túl elfoglalt vagyok ahhoz, hogy mindet megtaláljam”- panaszkodott egy levélben.
Számos J. S. Bach-mű – köztük a h-moll Mise Credo-ja – Hamburgban csendült fel először, Carl Philipp Emanuel jóvoltából. És a Bach-fiú még egy szokást megörökölt és folytatott apja után: múlt- és korabeli zenészek, költők és teológusok portréit gyűjtötte szenvedélyesen.
Carl Philipp Emanuel Bach 74 évesen hunyt el, Hamburgban. A személyét övező tisztelet halál után sem múlt el, a későbbi generációk olyan képviselői számára jelentett példaképet, mint Haydn, Mozart vagy Beethoven.