A Fesztiválzenekar éppen turnén. És még rengeteg nagy sztár ugyancsak. De ahhoz, hogy eljussanak más országokba, természetesen a zenészeknek is türelmesen végig kell játszaniuk az összes procedúrát az országhatárokon, reptereken. Sőt, időnként meg is nehezítik a dolgukat…
Világhírű művészek, köztük Daniel Barenboim, zongoraművész-karmester, vagy Julia Fischer, hegedűművész, nyílt levelet írtak, amelyben a hangszerek vámvizsgálatának szabályozását kérték. Ugyanis a rendkívül értékes instrumentumok gyakran esnek a bürokrácia útvesztőinek áldozataivá.
Mert hogyan is zajlik egy reptéri vámvizsgálat? Egyszerűen mindent kipakolni a futószalagra, aztán villámgyorsan mindent újra összeszedni, és már bent is vagyunk. Közel sem ilyen egyértelmű ez a zenészek számára. Ugyanis közel sem egyszerű a hangszerekről minden alkalommal bebizonyítani, hogy a muzsikusok személyes tulajdona, vagy éppen számukra, hivatalosan biztosított bérhangszer. És ha valaki nem tud bizonyítani, hangszerét akár le is foglalhatják, mint ahogyan ez valóban rendre meg is történt a klasszikus zenei világ legnagyobb egyéniségeivel is.
Ahhoz, hogy a „hivatalból” utazó hangszerek gond nélkül átjussanak a vámon, a zenészeknek egy hivatalos dokumentumot kell kitölteniük, minden alkalommal. Igen ám, de a zenészek abban a bizonyos nyílt levélben jelezték, ahhoz, hogy ezt a dokumentumot megkapják, hangszerük értékének 30%-át kell kifizetniük. Márpedig ez a legtöbb hangszer esetében hatalmas összeget jelent.
A már említett Julia Fischer hangszere például egy 1742-ben készült Guadagnini, korábban pedig egy Stradivarin játszott.
Az említett nyílt levélben azt kérték a művészek, legyen elég, ha ők igazolják, valóban tulajdonuk a hangszer, vagy ha birtokukban van egy igazolás az instrumentum tulajdonosától, legyen az cég, vagy magánszemély. Ami pedig a bizonyítást illeti, legyen elég a fellépéseket rögzítő szerződés, vagy a koncertszervező cég igazolása. Így foglalták össze kérésüket a kiváló művészek, köztük Viktoria Mullova, orosz hegedűművész, aki ugyancsak rendkívül értékes hangszereken játszik, az egyik egy 1723-ból származó Jules Falk Stradivarius, a másik pedig egy 1750-ben készült Guadagnini.
Az EU pedig úgy tűnik, megtalálta megoldást. A zenészek ezentúl a zöld folyosón haladhatnak át hangszereikkel. Ez a változás tavaly november végétől érvényes.
Minden jó, ha jó a vége, zárjuk a történetet az egyik kezdeményező, Daniel Barenboim felvételével: